Globalisasi merupakan satu proses untuk
meletakkan dunia di bawah satu unit yang sama tanpa dibatasi oleh sempadan dan
kedudukan geografi sesebuah negara. Melalui proses ini, dunia akhirnya tidak
lagi mempunyai sempadan dengan ruang udara dan langit sesebuah negara itu
terbuka luas untuk dimasuki oleh pelbagai maklumat yang disalurkan menerusi
pelbagai perantaraan media komunikasi seperti internet, media elektronik dan
teknologi siber. Perkembangan ini memungkinkan perhubungan di antara sesebuah
negara dengan negara yang lain dan perhubungan sesama manusia dapat dilakukan
dalam tempoh yang singkat.
Mittleman (1996:7) mentakrifkan globalisasi
ialah transformasi sejarah yang mengembang dan mempercepat interaksi merentasi
masa dan ruang dengan implikasi yang besar dari segi perhubungan pertukaran
kuasa, selain menambah daya kemampuan komuniti untuk menentukan nasib sendiri.
Dari perspektif sosiobudaya, menurut Waters (1995:3) “Globalisasi ialah proses
sosial yang memperlihatkan kekangan geografi yang semakin berkurang terhadap
hal ehwal kemasyarakatan dan budaya, dan manusia sedar bahawa kekangan tersebut
semakin berkurang”. (Jeniri Amir,2009:22).
Jelas di sini dunia globalisasi
rata-ratanya dibicarakan dari dimensi ekonomi, sebagai satu daya yang secara unggulnya,
berupaya mengintegrasikan ekonomi semua negara di dunia, ke dalam satu sistem
bersama, yang sejagat coraknya. Dunia globalisasi tidak banyak dibicarakan dari
dimensi kemasyarakatan dan kemanusiaan. Dari dimensi ini, dunia globalisasi
adalah daya yang mampu mengubah budaya, yakni cara hidup, bangsa atau
masyarakat lemah di dunia ini.
Perubahan budaya ini, antara yang
ternyata adalah peninggalan nilai-nilai peradaban yang tradisional, oleh bangsa
atau masyarakat lemah untuk disisihkan, sama ada secara separa ataupun
sepenuhnya, oleh nilai-nilai, unsur-unsur dan seumpamanya, dari Barat. Justeru,
perbincangan ini lebih menfokuskan kepada globalisasi budaya. Antara aspek yang
ingin dibincangkan adalah dari segi globalisasi budaya adalah dari aspek budaya
fesyen, makanan, media massa dan juga bahasa.
No comments:
Post a Comment